PSYCHOMOTORYCZNY ROZWÓJ DZIECKA OD 0 DO 12 MIESIĄCA ŻYCIA

Ważne!!!

Rozwój psychoruchowy dzieci przebiega bardzo indywidualnie, ale zwykle odbywa się zgodnie z pewnym uproszczonym schematem, określającym przeciętny wiek, w którym dziecko osiąga kolejny kamień milowy. Każde dziecko rozwija się jednak według swojego rytmu i nieco spóźnione pojawianie się „kamieni milowych” nie oznacza od razu poważnego zaburzenia rozwojowego. Wszelkie klasyfikacje, normy stanowią dla nas wskazówkę dotyczącą tego, czego możemy na danym etapie się spodziewać.

0 miesięcy

  1. W leżeniu na brzuchu :
    – obraca głowę z położenia środkowego w bok
    – kończyny całkowicie zgięte
    – odruchowe pełzanie nóżkami
  2.  Przy próbie postawienia, odruchowy wyprost nóg
  3.  Chód automatyczny
  4.  Na plecach
    – ułożenie głowy na boku
    – naprzemienne ruchy kończyn
  5. Przy podciąganiu do siadu głowa opada w przód
  6. W pozycji siedzącej kilkakrotnie unosi głowę i utrzymuje ją przez 1 s
  7. Dłonie zamknięte, odruch chwytny rąk.
  8. Reaguje niechęcią na ostre światło i głośne dźwięki

 

1 miesiąc

  1. W leżeniu na brzuchu unosi na moment głowę( do 3 sekund)
  2. W leżeniu na plecach głowa w linii środkowej przynajmniej przez 10,15 sekund
  3.  Mimowolnie prowadzi rękę do ust
  4. Stawia opór przy próbie otwierania pięści
  5. Dłonie częściej lekko otwarte
  6. Zauważa czerwoną zabawkę i śledzi ją wzrokiem w bok do kąta 45 stopni
  7. Wymawia samogłoski z „a” i „e” połączone z „h”

 

2 miesiące

  1. W leżeniu na brzuchu unosi głowę do kąta 45 stopni i utrzymuje ją przez 10s
  2. Zanikanie chodu automatycznego i reakcji podparcia
  3. W siadzie nie prostuje tułowia i trzyma głowę prosto przez 5s
  4. Energicznie wymachuje nóżkami
  5. Trzyma grzechotkę przez krótki czas
  6. Zatrzymuje wzrok na poruszającej się twarzy i śledzi ją
  7. Śledzi grzechotkę od jednego oka do drugiego do kąta 90 stopni
  8. Reaguje na dźwięk dzwonka
  9. Wymawia głoski gardłowe „e-che”, „ek-che”, „e-rrhe” ( gaworzenie )
  10. Pierwszy uśmiech

 

3 miesiące

  1. W leżeniu na brzuchu unosi głowę pod kątem 45 – 90 stopni i utrzymuje przez dłuższy czas
  2. Podpiera się na przedramionach
  3. Podnosi ręce nad głowę i obserwuje je
  4. Dłonie otwarte
  5. Porusza grzechotką włożoną mu do ręki
  6. Przy podciąganiu do pionu lekko unosi głowę
  7. W siadzie kontroluje głowę przez 0,5min
  8. Postawione opiera się o podłoże nogami ugiętymi w kolanach i biodrach, jedna noga unosi się automatycznie
  9. Wiedzie na wpół otwartą rękę do trzymanej przed nim zabawki
  10. Można wyróżnić trzy różne dźwięki krzyku
  11. Szuka wzrokiem źródła dźwięku
  12. Uśmiecha się
  13. Pierwsze łańcuchy sylabowe

 

4 miesiące

  1. W leżeniu na brzuchu trzyma łokcie przed ramionami w pewnym podporze na przedramionach
  2. Naprzemiennie kopie nóżkami
  3. Dobra kontrola głowy
  4. Zdarza się obrót z brzucha na plecy
  5. W leżeniu na plecach podnosi ręce do ust, sięga do kolan
  6. Siedzi podtrzymywany za dolną część tułowia, ręce opadają do tułowia
  7. W staniu opiera się na palcach z naprzemiennym zginaniem i prostowaniem kończyn w stawach kolanowych i skokowych
  8. Przemieszcza się wokół własnej osi
  9. Wkłada zabawkę do ust
  10. Zbliża niepewnie dłoń do grzechotki, bawi się palcami
  11. Grucha i śmieje się
  12. Wydaje okrzyki radości
  13. Głoski szczelinowe ( podobne do „w” )

 

5 miesięcy

  1. W leżeniu przodem buja się przód – tył i na boki, unosi ręce z wyprostem nóg ( pływanie )
  2. Podpiera się na prostych rękach i sięga po zabawkę umieszczoną na wysokości wzroku
  3. W leżeniu na plecach sięga do stóp i prowadzi je do ust, aktywnie unosi głowę
  4. Przetacza się z brzucha na plecy i odwrotnie
  5. Siedzi pochylony
  6. Chwyta grzechotkę całą dłonią z prostym kciukiem, wkłada ją do buzi i przekłada z ręki do ręki
  7. W staniu opiera się na czubkach palców
  8. Wypowiada rytmiczne ciągi sylabowe
  9. Szuka szeleszczącego papieru przez zwrócenie głowy
  10. Śmieje się głośno, gdy się je zaczepia

 

6 miesięcy

  1. W leżeniu na brzuchu podpiera się na dłoniach i stopach
  2. Siedzi z prostymi plecami, a mając oparcie chwyta grzechotkę jedną ręką, początki podparcia z przodu rękoma
  3. Trzymane pionowo utrzymuje częściowo ciężar ciała
  4. W leżeniu na plecach unosi głowę i bawi się stopami
  5. Przy podciąganiu samo trzyma się za podane palce i aktywnie się podciąga
  6. Początek reakcji równoważnych
  7. Sięga tylko po jedną z dwóch podanych kostek ( drugą upuszcza )
  8. Wyciąga rączki, by go wziąć na ręce
  9.  Lokalizuje dźwięk przez zwrócenie głowy lub wzroku
  10. Rozpoznaje obce osoby
  11. Spogląda za przedmiotem, który upadł
  12. Gaworzenie : szeregowanie rozmaitych wyraźnych sylab ze zmianą siły dźwięku i wysokości tonu

 

7 miesięcy

  1. Samo podciąga się do pozycji siedzącej
  2. Siedzi jeszcze niepewnie, balansuje
  3. Pełza okrężnie, do tyłu, przodu
  4. Obraca się w obie strony
  5. Podciągane do stania stoi przez moment trzymane za ręce, sprężynuje
  6. W leżeniu na plecach bawi się swoimi stopami
  7. Chwyta palcami i prostym kciukiem
  8. Sięga po każdą kostkę obiema rękami
  9. Obraca zabawkę w ręce i uderza nią w stół
  10. Uważnie obserwuje czynności osób mu bliskich
  11. Zdolność dostrzegania szczegółów
  12. Wymawia sylaby „la, wa, ta, ba, ka”
  13.  Rozumie zabawę „moje, moje” i „a – kuku”

 

8 miesięcy

  1. Siedzi pewnie bez oparcia
  2. Z leżenia na brzuchu siada zginając biodra i obracając tułów
  3.  Równowaga w siadzie, podpiera się z przodu i z boku
  4.  Sprawnie pełza
  5. Zdarza się, że przyjmie pozycję czworaczą, buja się w tej pozycji do przodu i tyłu
  6. Próbuje podnieść się do stania
  7. Stoi trzymane za ręce
  8. Świadomie wypuszcza przedmioty
  9. Chwyt pęsetowy
  10. Odwraca głowę szukając znanych mu osób i przedmiotów
  11. Boi się obcych osób
  12. Próbuje naśladować cmokanie i śpiewanie
  13. Zaczyna szeptać
  14. Wymawia „ma-ma”, „ta-ta”
  15. Patrzy na odbicie w lustrze nie szukając z nim kontaktu

 

9 miesięcy

  1. Raczkuje
  2. W siadzie dobra równowaga, obraca się wokół własnej osi, podpiera się z tyłu
  3. Trzymane za ręce stoi na całych podeszwach aktywnie podnosząc nogę
  4. Celowo upuszcza przedmiot
  5. Dotyka palcem wskazującym szczegółów zabawki
  6. Zdejmuje z głowy czapkę
  7. Robi „kosi-kosi”
  8. Nasłuchuje tykania zegarka
  9. Złości się gdy zabiera mu się zabawkę
  10. Rozpoznaje obce osoby
  11. Zauważa kostkę w pojemniku i sięga po nią

 

10 miesięcy

  1. Wspina się
  2. Chodzi bokiem trzymając się poręczy
  3. Stabilnie siedzi w siadzie prostym
  4. Dobrze siedzi na krześle
  5. Wyjmuje mały przedmiot z dużego
  6. Podaje zabawkę ale nie potrafi jej wypuścić z ręki
  7. Posuwa  kostkę po stole, aby ją zrzucić
  8. Prowadzi monologi, naśladuje dźwięki
  9. Reaguje na swoje imię i polecenie „daj mi”
  10. Zaczyna rozumieć pochwałę

 

11 miesięcy

  1. Staje samodzielnie chwytając się poręczy
  2. Chodzi bokiem trzymając się mebli
  3. Chodzi trzymane
  4. Dobra równowaga w siadzie, nawet przy podnoszeniu jednej nogi do góry
  5. Chwyta guzik zgiętym kciukiem i palcem wskazującym – chwyt szczypcowy
  6. Znajduje schowaną pod przykryciem zabawkę
  7. Próbuje wyjąć kostkę z sześcianu
  8. Przyciąga zabawkę za sznurek 1
  9. Na prośbę dorosłego podaje przedmiot
  10. Pierwsze sensowne słowo
  11. Kiwa głową na „nie”
  12. Robi „pa-pa”
  13. Wykonuje proste polecenia

 

12 miesięcy

  1. Chodzi trzymane za jedną rękę
  2. Pierwsze samodzielne kroki z uniesionymi rękami
  3. Dobra równowaga w klęku z prostym tułowiem
  4. Wkłada mały przedmiot do dużego
  5. Potrafi samodzielnie pić z kubeczka
  6. Próby samodzielnego jedzenia łyżką
  7. Wymawia trzy pierwsze słowa dwusylabowe
  8. Jeśli jest samo, prowadzi monologi sylabowe
  9. Reaguje swoim głosem na muzykę
  10. Na polecenie: szuka, znajduje i przynosi wybrane przedmioty
  11. Rozumie „zabawę w łapanego”
  12. Bawi się swoim odbiciem w lustrze

 

I jeszcze raz…

Pamiętajmy!!!

Rozwój psychoruchowy dzieci przebiega bardzo indywidualnie, ale zwykle odbywa się zgodnie z pewnym uproszczonym schematem, określającym przeciętny wiek, w którym dziecko osiąga kolejny kamień milowy. Każde dziecko rozwija się jednak według swojego rytmu i nieco spóźnione pojawianie się „kamieni milowych” nie oznacza od razu poważnego zaburzenia rozwojowego. Jednocześnie, jeśli coś w rozwoju dziecka nas niepokoi, warto skonsultować to ze specjalistą (pediatrą, fizjoterapeutą, psychologiem, logopedą, etc.).

 

oprac. EDYTA KLUBA – fizjoterapeuta, terapeuta NDT-Bobath i NDT-Bobath Baby

Zostaw komentarz