ZMYSŁ DOTYKU – zabawy i ćwiczenia

O tym, że zmysł dotyku jest bardzo ważny w życiu człowieka, a jego rozwijanie to jedno z kluczowych zadań każdego dziecka, na pewno wiecie. 🙂 Najważniejsze informacje o dotyku przedstawiła Emilia w artykule https://fundacjasemafor.pl/integracja-sensoryczna/ 

Dzisiaj Kasia proponuje nam zabawy i ćwiczenia stymulujące zmysł dotyku – zapraszamy!

  1. Zabawy z masami plastycznymi (plastelina, ciastolina, masa solna) – ugniatajcie, wałkujcie, wycinajcie foremkami kształty, lepcie kulki, wałeczki.
  2. Zabawy w kąpieli (z pianą, gąbkami, szczotkami, kąpiel w kisielu, w krochmalu).
  3. Zabawy w ziarnach – wsyp do plastikowego pojemnika drobny makaron (np. kolanka), ryż, kaszę lub groch. Chowajcie w nim małe zabaweczki, figurki, kulki. Bawcie się w poszukiwaczy skarbów. Zakopujcie całe dłonie i bose stopy w ziarnach.
  4. Masażyki (dłońmi i przedmiotami o różnej fakturze) ze śpiewem lub z wierszykiem (np. http://www.loogomowa.pl/dzieciece-masazyki).
  5. Zabawy dotykowe (np. „Idzie rak nieborak”), smyranie, łaskotanie.
  6. Ścieżka sensoryczna – chodzenie boso, w czworakach, pełzanie po zróżnicowanym podłożu (płytki, drewno, dywan, kocyk, folia bąbelkowa); stwórzcie samodzielnie dywaniki sensoryczne z poszewek od poduszek wypełnionych różnymi produktami (fasola, szyszki, kuleczki szklane, drobne klocki, patyki, małe piłeczki itp.) i przechodźcie po nich, najlepiej boso.
  7. Gniotki – do miękkich, nienapompowanych balonów wsyp przez lejek: mąkę ziemniaczaną, mąkę pszenną, kaszę, groch itp. (do każdego balonu inny produkt). Zawiąż dobrze balon. Możecie dodatkowo go ozdobić mazakami, zawiązać kokardkę, przykleić kolorowe elementy. Niech dziecko próbuje ściskać w rączkach wykonane gniotki. Możecie zrobić nimi teatrzyk lub pobawić się w inny sposób. Niech dotykanie i ugniatanie ich nie kojarzy się ze żmudnym ćwiczeniem.
  8. Woreczki z żelem do włosów – do torebki śniadaniowej strunowej wciśnij ok. ¼ szklanki żelu do włosów; możesz dosypać brokat lub cekiny; zamknij dokładniej torebkę i zabezpiecz taśmą klejącą.
  9. Stukanie w palce – zakryj dziecku oczy, dotknij jego palca, niech wskaże który palec został dotknięty. Możesz dotykać go w różny sposób – swoją dłonią, klockiem, gąbką, kredką itp. Po kilku próbach zamieńcie się rolami.
  10. Rysowanie palcem wzorów, liter, kształtów na plecach lub innej części ciała i odgadywanie. Zamieniajcie się.
  11. Zaczarowany worek – włóż do woreczka kilka przedmiotów, które dziecko dobrze zna o różnym kształcie i fakturze (np. długopis, klucze, mały pluszak, piłeczka, klocek itp.), niech dziecko włoży rękę do woreczka, chwyci przedmiot i – bez patrzenia – odgadnie, co to jest.
  12. Wielkie zmywanie/pranie – weźcie miskę, kilka myjek (gąbka, ścierka, druciak), mydło, trzepaczkę do jajek; zróbcie w misce dużo piany za pomocą trzepaczki; teraz niech dziecko myje swoje zabawki lub pierze np. ubranka lalki.
  13. Malowanie farbami – najlepiej malujcie bez pędzelków, palcami. Pomalujcie też dłonie, stopy, róbcie ślady. Pamiętajcie zabezpieczyć wcześniej większy fragment podłogi przed zabrudzeniem. 😊
  14. Rysowanie na tacce – wysypcie na tackę drobną kaszę, mąkę lub ryż i rysujcie palcem różne wzory, obrazki, piszcie litery, słowa.
  15. Wycinanie i klejenie – próbujcie wycinać różne kształty z kolorowego papieru lub elementy z gazety i przyklejajcie na karton. Najlepiej używajcie kleju w tubce i smarujcie kartkę palcem.

 

Działajcie!

Dobrej zabawy!

Kasia

 

oprac. KATARZYNA KONIECZNA  – pedagog, terapeuta integracji sensorycznej

Zostaw komentarz